Co patří na vizitku?
Obsah
Jedním z nejdůležitějších nástrojů propagace a prezentace v podnikání a obchodu jsou již přes dvě stě let papírové obchodní vizitky. Aby ale vizitka plnila svou funkci tak jak má, je třeba uvést všechny patřičné údaje.
Základními údaji, které se tradičně na vizitkách uvádějí je název společnosti a jméno osoby, která dotyčné vizitky rozdává, tedy jinými slovy zastupuje firmu. Pokud vám to formát vizitky umožňuje, je dobré uvést i pozici, kterou ve firmě zastáváte. Uvedení jména je ale naprosto zásadní. Ačkoli se v poslední době hlavně ve velkých korporacích rozmohl trend na vizitky jména osob neuvádět (což umožňuje používat jednu vizitku univerzálně všemi zaměstnanci), doporučujeme vizitku personalizovat a jméno zástupce v každém případě uvádět. Pokud totiž na vizitce není jméno uvedeno, osoba, a s ní tak i firma, kterou zastupuje, může působit velice nedůvěryhodným dojmem.
Proč vizitky personalizovat?
Důvodem, proč personalizovat vizitky je i to, že uvedení jména pracovníka usnadňuje osobě, která obdržela vizitku, kontaktovat dotyčnou firmu. Pro zákazníka je mnohem jednodušší volat nebo psát email někomu, kdo má jméno, než se snažit kontaktovat “někoho”, tedy osobu o které vlastně ani nevíte, jak se jmenuje.
Dalšími nezbytnými údaji, které na vizitce nikdy nesmí chybět, jsou samozřejmě údaje kontaktní. Ačkoli se většina komunikace v současnosti odehrává elektronicky, důvod, proč poštovní adresu na vizitce uvádět je totožný s tím, který jsme zmínili výše u uvádění jména konkrétního pracovníka. Firma, která takzvaně jakoby „nemá“ adresu není reálná, jinými slovy je nevěrohodná.
Jak už bylo řečeno, většina obchodní komunikace se odehrává elektronicky, a tak na vizitce nesmí chybět emailová adresa. Nicméně emailová adresa ve tvaru janickabubu@seznam.cz nepůsobí příliš profesionálním dojmem a proto si raději vytvořte email, který bude vypadat například takto: jana.bubakova@jmenofirmy.cz. Vedle emailu je dnes také samozřejmostí, že společnosti či živnostníci mají webové stránky, kde zákazníci a obchodní partneři naleznou další nezbytné informace, jako například ceník, popis jednotlivých produktů, otevírací dobu atd.
Ačkoli se většina obchodní komunikace odehrává za pomoci emailů, nutnost uvádět telefonický kontakt zřejmě nemusíme zdůrazňovat. Možnost kontaktu telefonem je zásadní hlavně pro osoby, které chtějí obchodní a jiné záležitosti vyřešit okamžitě – a to jsme vlastně nakonec všichni. U emailu není jistota, že vám dotyčný odpoví do hodiny, nebo během stejného dne. Pokud ale zvednete telefon a zavoláte, nejen že se můžete zeptat na informace, které potřebujete, ale rovnou si například i objednat zboží, jinými slovy během několika minut vyřídit celou záležitost, která by vám emailem mohla zabrat třeba i několik týdnů.
Problematické náležitosti
Problematickým momentem může být otázka, jak postupovat v případě, kdy osoba, kterou vizitka reprezentuje nemá pracovní mobil a firma nedisponuje pevnou linkou. Zda je vhodné situaci řešit uvedením soukromého mobilního čísla není odpověď, která by platila univerzálně pro všechny případy. Řešení se liší případ od případu a v potaz musíte brát jednak postavení dotyčného pracovníka ve firmě, míru jeho či její odpovědnosti, a konkrétní pracovní povinnosti. Zohlednit se musí také velikost dotyčné firmy a povaha jejího zaměření.
Nakonec ještě dodejme, že je zcela zásadní uvádět údaje, které jsou aktuální. Snad nejhorším projevem amaterismu je, když vám zástupce firmy, nebo dokonce její majitel, předává vizitku s komentářem, že uvedené předčíslí pevné linky už neplatí. Dávejte si také pozor na pravopis a překlepy.
Určite sa dá vizitkou zaujať. Vizitka nemusí byť iba kus papiera ale môže mať aj ďalšiu funkciu. USB, doťahovací kľúč, hrebeň. Pre inšpiráciu https://www.designhill.com/design-blog/top-business-card-design-trends-expected-to-rule/