Jak často servisovat tiskárnu a proč?
Obsah
Tiskárna se u vás v kanceláři skoro nezastaví, ale na údržbu zapomínáte? Samotný provoz tiskárny se vám může hodně prodražit, pokud neprovádíte servis pravidelně. Nejenže může dojít k poruchám a snížení kvality tištěných dokumentů, ale také k závažnějším závadám například u nejdražší součástky – tiskové hlavy. Jak často tedy provádět servis tiskárny neboli profylaxi?
Co je profylaxe a co obnáší?
Profylaxe v případě tiskáren znamená preventivní kontrolu, během níž se kontrolují všechny namáhané části zařízení. Zatímco údržba domácí tiskárny není příliš časově náročná, u té kancelářské trvá klidně i tři hodiny.
Preventivní servis tiskárny zahrnuje podrobnou prohlídku spojenou s důkladným čištěním, seřízením a kontrolou. Obnáší tedy především:
- Čistění vnitřních součástí tiskárny (dle jejího typu) – čištění tiskové hlavy a trysek (u inkoustových tiskáren), údržba obrazové a fixační jednotky, přenosová jednotka, dále odstranění prachu nahromaděného uvnitř zařízení a očištění pojezdových koleček od prachu z papíru.
- Kontrolu opotřebení součástek a seřízení tiskárny.
V případě, že se během používání tiskárny objeví porucha, můžete využít standardní servis, který zahrnuje:
- Odstranění závad – technik opraví problémy způsobené opotřebením náhradních dílů.
- Kontrola a seřízení stroje – technik provede kontrolu a seřízení tiskárny podobně jako při pravidelné údržbě. Dále zkontroluje a případně upgraduje firmware.
Proč servisovat tiskárnu?
Pokud chcete, aby vám inkoustová, laserová nebo jehličková tiskárna sloužila co nejdéle a celou dobu také kvalitně tiskla, měli byste ji pravidelně servisovat.
Pravidelnou údržbou tiskárny totiž:
- Prodlužujete životnost stroje i jednotlivých dílů.
- Předcházíte možným závadám a poruchám a uspoříte tak náklady na případné opravy.
- Zlepšíte kvalitu tisku.
Čištění a údržba válců a tonerových kazet pomáhá eliminovat nečistoty a zabránit zanechávání pruhů na vytištěných dokumentech. Kromě těchto částí je důležité čistit také podavač papíru, vnitřní i vnější části tiskárny, tiskovou hlavu nebo trysky.
Pravidelný servis je nezbytný krok pro udržení efektivního a spolehlivého provozu vaší tiskárny.
Jak často servisovat tiskárnu?
Ideální frekvence údržby závisí na prostředí, kde máte tiskárnu umístěnou, a na množství tisku. S rostoucím objemem tisku se tak zvyšuje i potřeba pravidelné údržby. Do údržby vnitřních částí tiskáren se ale sami rozhodně nepouštějte. Čistěte jen ty části, ke kterým se dostanete bez demontáže. Tiskárnu tak minimálně jednou za rok dejte do autorizovaného servisu nebo si technika zavolejte přímo k vám do firmy.
Tímto přístupem zajistíte, že vše proběhne profesionálně a bezpečně, přičemž se minimalizuje riziko poškození zařízení. Výrobci tiskáren Xerox, Canon, HP a další navíc spolupracují se servisními středisky po celé České republice. Jestli tedy vlastníte například značku HP, obrátíte se na servis HP tiskáren. A to i v případě, pokud máte multifunkční tiskárnu.