Jak na problémy se psaním a čtením háčků a čárek u dětí
Obsah
U dětí se často vyskytují problémy se psaním a čtením háčků a čárek. V praxi se to projevuje tak, že děti například nedokáží rozeznat rozdíl mezi písmenem A a Á. Jak tuto potíž správně řešit?
Jak v dětech tento problém vznikne?
Někteří lidé uvádí, že děti háčky a čárky zkrátka a jednoduše neslyší. To ale není pravda. Pokud by tomu tak skutečně bylo, měli by problémy i s výslovností. Nejčastěji proto tento problém spočívá ve špatné technice učení.
Učitel nebo třeba rodič může někdy špatně vyslovovat samohlásky, aniž by si to sám uvědomoval. Děje se tak například v momentě, kdy ukazuje na písmeno A a vyslovuje jej jako Á. Dítě tak může být rázem zmatené a nedokáže rozpoznat, kdy je třeba samohlásku vyslovit krátce a kdy dlouze. A problémy se čtením a psaním jsou rázem na světě.
Nebo může mít dítě potíže s rozpoznáním písmen při čtení. Je rádo, že text vůbec nějakým způsobem přečte a už není schopno zaznamenat čárku nad nějakým písmenem. Tento problém spočívá i ve psaní, kdy dítěti zkrátka a jednoduše nezbývá pozornost na správné psaní čárek a háčků.
Jak to správně a efektivně řešit?
V prvé řadě myslete na to, abyste vy sami správně vyslovovali jednotlivá písmena jen v jejich zvukové podobě. Tedy písmeno Á přečtěte jako Á. Písmeno M jako M, nikoliv jako eM. A tak dále.
Pro děti je důležité, aby u samohlásek dokázaly správně rozpoznat jejich zvuk. Krok po kroku s nimi proto trénujte dlouhé i krátké slabiky. Jakmile s nimi nebudou mít problémy, můžete postupně přejít na krátká slova.
Děti zároveň naučte, že když píšou nějaké slovo, měly by čárku či háček napsat bezprostředně po napsání patřičného písmena. Nikoliv až poté, co napíšou celé slovo. Díky tomu zamezíte tomu, že na to děti budou zapomínat a dělat zbytečné chyby.
Více informací ze světa vzdělávání najdete na www.basic.cz.