Jak začít běhat metr po metru

Chcete začít běhat, ale nevíte, jak začít nebo co k tomu potřebujete? I když se může běh jevit jako velmi snadná sportovní činnost, přece jenom se kolem samotného začátku točí mnoho otazníků. Abyste takzvaně “nepřepálili start” nebo si během neublížili či si ho dokonce neznechutili už po prvním kilometru, přinášíme kompletní návod na to, jak začít běhat

Nejdříve investujte do kvalitní obuvi

O běhu lze říct, že je to sport zadarmo. Vyběhnout můžete kdykoli chcete, kamkoli chcete a nezaplatíte zhola nic – jen vás to bude stát trochu volného času. Je však třeba konstatovat, že než vyběhnete do oblíbeného parku nebo údolí, pořiďte si vhodnou obuv. Ta je velice důležitá a díky ní vás nebudou bolet nohy na druhý den. Navíc si nezpůsobíte řadu zdravotních problémů. Správná obuv chrání jak kotníky, tak kolena. Pamatujte na to. 

Běžecké boty
Běžecké boty

Jenže nabídka běžeckých bot je na trhu opravdu pestrá a široká. Při výběru ideálních tenisek pomůže především odpověď na otázku:

Jaký je povrch, po kterém běháte?

Dnes existují dva typy běžeckých bot, a to běžecké boty silniční a běžecké boty trailové. I když to jsou boty určené k jednomu sportu, používají se na odlišný povrch. Pokud běháte po polních cestách, po travnatých neupravených trasách, pak je důležité mít na nohou trailové boty, jež jsou určeny do terénu. Jsou totiž velice odolné, mají často nepromokavou úpravu a jsou mnohdy vyrobeny z houževnatějších materiálů. 

Jestliže ale běháte po silnicích nebo cyklostezkách, jsou pro vás dělané silniční boty, které jsou určené pro hladký povrch. Mají vynikající odpružení, často i tlumící schopnosti. 

Naučte se správnou techniku

Když jste investovali do kvalitní obuvi, dalším krokem bude naučení se správné technice. Běžec by měl být v mírném předklonu, žádné shrbení. Měl by dopadat na špičku chodila pod své těžiště na střed. Hlavně nedopadejte na patu, výrazně byste snížili efektivitu běhu a zároveň byste až příliš zatížili pohybový aparát. 

Technika správného běhu

Hlavně žádné přehnané cíle

Pokud začínáte běhat, neklaďte si na sebe nereálné cíle. Během prvního běhu není dobré přepálit start, protože pak už byste nikdy nevyběhli. Z počátku se radujte z uběhnutých metrů, posléze pak z uběhnutých kilometrů. Z počátku se organismus nastavuje, zvyká si, proto ignorujte i čas, za který jste uběhli danou vzdálenost. Radujte se pak ze zlepšení, které budete postupně vykazovat. 

Běhejte ráno nebo v podvečer

Jak začít běhat? Když máte dobrou obuv, znáte techniku běhu a nekladete si na bedra vysoké nároky, pak už stačí jen vyběhnout. Ať už začínáte běhat se psem, po padesátce nebo v zimě, ideální je běhat brzy z rána nebo pak v podvečer. Profesionální běžci však rádi říkají, že by si každý člověk měl zkusit vyběhnout i ráno, i večer. Zjistí, jaký čas mu vyhovuje nejvíce a podle svých pocitů by se měl řídit v následujících dnech. Kdy se však nedoporučuje běhat, tak je poledne. Sluníčko je v této části dne nejnebezpečnější a běžec během poledne velmi riskuje. 

Sestavte si tréninkový plán

Dělá vám problém vyběhnout? Nedokážete se “dokopat” ani na běhací pás? Pak byste si měli sestavit tréninkový plán. Tréninkový plán je nejlepší odpovědí na otázku “jak začít běhat”. Při jeho sestavování si ujasníte své cíle a představy, odškrtnete si splněnou sportovní aktivitu a budete mít příjemný pocit. Tréninkový plán může sestavit zkušený běžec nebo trenér, ale pokud vám finanční rozpočet nedovoluje utrácet za tréninkové plány, inspirujte se například těmi, které jsou k nahlédnutí na internetu. Případně si sestavte tréninkový plán sami, ale držte se následujícího:

  • Běhat by se mělo alespoň čtyřikrát do týdne, pokud chcete během zpevnit postavu nebo zhubnout. 
  • Běhat by se mělo alespoň 35-40 minut.

Najděte si parťáka

Jak začít běhat, aby vás to bavilo? Jak začít běhat i po padesátce, kdy se vám už ani nechce z postele? Nebo jak začít běhat a vydržet? Odpověď na všechny pokládané otázky je jenom jedna – najděte si parťáka! Když budete běhat s partnerem, respektive partnerkou nebo kamarádem, rázem bude běh záživnější činnost. Navzájem se budete “hecovat”, často překonáte svou vlastní stanovenou hranici a může to být dokonce jistá forma terapie.

Běh s partnerem
Běh s partnerem

Zaujmi.cz

Píšeme o zajímavých věcech v našem okolí. Na psaní ale není nic složitého. Jediné co musíte udělat, je sednout si za psací stroj a krvácet.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..